‘Van droom naar 
toonaangevende visgroothandel’

… ZODAT JE NOOIT ACHTER HET NET VIST

Saskia en Jan Remmelink weten alles van vis. Ze zien, voelen en ruiken meteen wat vers is – en dus wat goed is voor hun groothandel en winkel in visspecialiteiten. Zodat je alleen het beste en mooiste product serveert. Hun passie voor deze zeeproducten begint in Canada. Met kreeft. Al weer 30 jaar geleden.

DIRECTE IMPORT

In 1986 zijn Jan en Saskia aan de Canadese oostkust op stage voor hun opleiding Horeca Management. In Montreal ontdekken ze al snel een viszaak waar je onbeperkt kreeft en krab kunt eten. Daar ontstaat het eerste idee om een eigen importbedrijf voor kreeft op te zetten. Na veel uitzoekwerk wordt hun droom in 1988 werkelijkheid: Jan gaat zelf Canadese kreeften importeren en gaat van start in Hummelo, waar zijn familie een gerenommeerd restaurant uitbaat.

KENNERS VAN KREEFT

In de dagelijkse praktijk leren Jan en Saskia alles over kreeft. Wat de beste leefomstandigheden zijn in de homaria. De dieren voelen zich optimaal in continu gefilterd water van 3 tot 8 graden. Door het intensieve persoonlijke contact met de Canadezen weet Jan al gauw waar de beste kreeft vandaan komt, wat het beste seizoen is en dat de kleinere en in grote aantallen gevangen ‘canners’ voor blikverwerking bedoeld zijn, maar ook vers uitstekend smaken.

…… ZODAT JE NOOIT ACHTER HET NET VIST

GROEI

Vanwege ruimtegebrek verhuizen de Remmelinks van Hummelo naar Zutphen, waar zij in no time hun exclusieve visrestaurant Jan van de Krent op de culinaire kaart weten te zetten. De kelders worden hier gevuld met de homaria voor hun kreeften. Maar opnieuw zorgt groei van de kreeftenhandel dat er uitgeweken moet worden naar een nieuw onderkomen.

RUIMTE

Jan en Saskia betrekken het pand op bedrijventerrein de Mars waar de Dutch Canadian Food Line en Jan van de Krent Visspecialiteiten ook nu nog zitten. Hier groeit de kreeftenhandel steeds meer uit tot de brede horecagroothandel in kreeft, vis, schaal- en schelpdieren. Jan en Saskia hebben hier de ruimte om verder te groeien en de top van de Nederlandse horeca – en heel veel andere afnemers – op hun wenken te bedienen.